dijous, 3 de setembre del 2015

Dijous, 27 d'agost de 2015

Arzúa - Santiago

He de començar la crònica del dia explicant com va acabar la nit anterior. Arribo a l’habitació on molts pelegrins ja estaven dormint i busco un endoll per carregar el telèfon mòbil. Costa de trobar-ne però finalment veig un que està al costat d’un radiador. Mentre el connecto cau un pelegrí de la seva llitera i em fot un cop de bota (no se les havia tret) a l’esquena. No em demana perdó i veig que li costa reincorporar-se al llit. Una flaire d’alcohol arriba al meu nas. No estem en zona de cellers. És del pelegrí que acaba de caure del llit que es veu té alcohol en la seva sang per exportar.
No deixo de controlar el meu telèfon i al cap d’uns minuts arriben dos més (una noia i un noi) que només anaven repetint “qué mal me encuentro” i “tengo ganas de vomitar”.
Es veu que la festa ha estat regada per begudes alcohòliques d’alta graduació. Els costa de moure’s, no saben a quina llitera han d’anar i, finalment, opten tots dos per enfilar-se a la de dalt (hauria estat més prudent quedar-se en la de baix). Mentre anaven repetint, sobretot la noia, “tengo ganas de vomitar”, el noi s’han va al lavabo i es mulla i remulla el cap una llarga estona. Jo mentre tant continuo controlant el telèfon mòbil i observant en què pot derivar aquesta situació. Torna el del lavabo i al cap d’uns minuts comença una simfonia de vòmits. Això és inaguantable. La  pudor és putrefacta!
Molts pelegrins es desperten. Quin espectacle!!!
Recullo el telèfon i el meu sac i m’han vaig a la recepció a explicar el què està passant. A la recepció no hi ha ningú. Només hi ha uns telèfons per a possibles urgències. Això és una urgència? Opto per espavilar-me i buscar una solució per passar la nit, evidentment, no en la quarta planta. Vaig revisant planta a planta la disponibilitat de llits buits. Finalment, en la cinquena trobo un llit on passo la nit.
Em llevo a les 7:00. Baixo a la quarta planta on ja han marxat els pelegrins intoxicats. És la darrera etapa i volem acabar-la el més aviat possible. Esmorzem el que havíem comprat en el supermercat d’Arzúa la tarda anterior. He d’animar als nois perquè mengin fruita. No estic disposat a carretejar tot el que sobri.
Cap a les 8:00 demanem que ens obrin la porta del garatge on tenim les bicicletes. Cal dir que el garatge està bastant destartalat i les bicicletes les vam col·locar com vam poder, recolzades sobre piles de cadires, una bicicleta contra l’altra... Està plovent. Es declara jornada de “pluja”, això significa que cal tapar les alforges, posar-se el xubasquero o paravents abans de sortir. No ens podem permetre fer aturades que ara són “previsibles”. El procés és lent i laboriós i, finalment, cap a les 8:30 sortim de l’alberg.
Està plovent i de vegades la intensitat augmenta. En algun moment se’ns passa per la idea aturar-nos per buscar aixopluc. No ho fem.
Tot el carrer que travessa Arzúa el fem per la vorera per intentar mullar-nos menys, anant sota les balconades. Quan s’arriba al centre del poble a l’esquerra surt el camí.
El camí està mullat, continua plovent i la quantitat de pelegrins que caminen és considerable. Cal dir que en Arzúa s’ajunten el camí Francès i el camí del Nord. La imatge és espectacular: multitud de pelegrins amb les seves capellines de diversos colors, altres amb paraigües i alguns desafiant la pluja ocupen la totalitat del camí i costa sortejar-los. Ho fem a poc a poc. Aprofito per agrair als que permeten el pas, informant-los que venen tres bicicletes més (en Toni va al davant) i desitjar-los “Buen Camino”.
El paisatge és boscós amb predomini d’eucaliptus, alguns d’alçada considerable i altres de nova generació.
Alguna pujada a la qual li segueix un pla i una baixada, molts girs per salvar les cases i, sobretot, molts bars, albergs i llocs per comprar els darrers souvernirs. Passem per llocs com Pregontoño, A Peroxa, Calzada, Calle, Boavista i Salceda. Aquest últim poble probablement sigui el de més “entitat” dels que hem passat avui.
En aquest punt el camí circula paral·lel a la carretera C-547. Aprofitem per sortir a la carretera de manera que avancem amb una mica més de facilitat i no destorbem als que caminen.
En aquest moment la pluja que fins ara hem suportat com un mal menor, s’intensifica. Cal arribar a Santiago. Aviat la carretera ens indica que ens hem de desviar al camí (a la dreta), cosa que fem. Volem assaborir els darrers quilòmetres de camí ja que ens ha costat d’arribar-hi. Al cap d’un parell de quilòmetres tornem a sortir a la carretera i una pujada ens porta a l’Alto de Santa Irene on parem en el bar O Empalme. Curiosament, en aquest bar havia parat l’any 2010 quan vaig fer el camí del Nord. Recordo el bar exactament com està ara. Probablement tingui alguna bufanda més d’algun equip de futbol penjada al sostre però em sembla que el temps no ha passat. Les deplorables condicions del lavabo tampoc han canviat. Esmorzem bé amb la intenció que amb aquest àpat puguem arribar bé a Santiago. Falten poc més de vint quilòmetres!
Reprenem el camí i un parell de quilòmetres més tard després de la baixada des del bar ens espera la pujada a O Pedrouzo. Mentre passem pel poble la pluja s’intensifica però no parem. Hem d’arribar a Santiago el més aviat possible pel fred, el vent i la pluja que fa.
Els cotxes que venen en sentit contrari venen amb els llums encesos malgrat ser més tard de les 11:00.
Des d’Amenal una pujada ens porta a San Paio. La pluja s’ha aturat una mica. Estem a prop de l’aeroport de Santiago (Lavacolla) perquè sentim els avions com s’enlairen. A falta de dotze quilòmetres i mig en una cruïlla ens agrupem, excepte en Toni que va al seu ritme. Hem fet unes pujades entre boscos d’eucaliptus que el pendent, el cansament, la pluja i les pedres no m’han permès fer-les a sobre de la bicicleta, tot i que he fet de més fortes i ara se’m passen moltes per la memòria. No cal donar-ho tot. Vaig caminant amb l’Arsenio i cada vegada estic més a prop de Santiago. Passem per davant de l’edifici principal de l’aeroport i aviat entrem en una pista ampla, que s’estreta de cop i que amb baixades i tobogans ens condueix a la base del Monte do Gozo.
La pujada és interminable. Camí asfaltat, pujada, baixada, pont, pujada... tot això amb una pluja que es torna a accentuar. Recta d’asfalt d’un quilòmetre, sembla que arribem. Doncs, no. Encara ens queda! Finalment i en mig de la boira es descobreix l’ermita que hi ha en Monte do Gozo. Ens aturem per posar el penúltim segell. Les mans mullades i fredes tenen problemes per agafar la credencial. Trec la bossa que tapa la maleta del manillar i obro el plàstic on porto la credencial intentant que no es mulli. Al costat de l’ermita hi ha el clàssic xiringuito on venen begudes i entrepans i que en aquest moment no té cap client.
Ens fem una foto en el monòlit que hi ha en el turonet i prosseguim.
La imatge de Santiago des d’aquí no correspon al que s’espera: no es veu res, però sabem que Santiago hi és. Tampoc tenim la sensació del pelegrí que veu que el camí s’acaba i intenta allargar-lo una mica més, pernoctant en l’alberg que hi ha. Baixada cap a Santiago. Cal anar amb compte amb el terreny i amb els pelegrins que caminen, ara que estem acabant no convé cap ensurt. Al final de la baixada hi ha unes escales. A les bicicletes ens desvien per la dreta. Primer semàfor de Santiago. Primera rotonda de Santiago. Primer rètol indicatiu de Santiago.
Com totes les ciutats, Santiago té unes afores “poc singulars”. Cal fer un parell de quilòmetres per trobar el primer carrer empedrat. Tota l’estona anem seguint les fletxes grogues i els molts pelegrins que van per la vorera. Passem per la Rua San Pedro. Després Porta do Camiño (amb una pilona al mig!!!), Praza Cervantes i algun carreró més ens porten a San Martin Pinario i a escoltar al gaiter clàssic que hi ha sota del túnel. Darrer tram d’escales i hem arribat a la Plaza do Obradoiro.
Hem arribat a Santiago!!!
Com que continua plovent, ens fem les abraçades i saluts lògics i unes fotos ràpides per immortalitzar el moment.
Anem a l’albergue Seminario Menor que està al costat del parc de Belvis. Ens serveix de guia l’Arsenio, que havia viscut dos anys a Santiago. Quan tenim l’edifici a la vista, dos trams d’escales ens diuen l”adéu” al viatge.
Entrem i expliquem la nostra reserva (que havia fet en Florenci). Em quedo a la cua i els nois entren les bicicletes i alforges. Les bicicletes han d’anar al pis -1. Mentre estic a la cua, truca en Florenci, que no ha sortit de l’alberg pel mal temps que fa. Al cap d’una estona baixa al vestíbul. Quin retrobament!!! Li presento als nois. Ens dutxem i anem a dinar al Café – Bar A Cepa. Dinem amb el gaiter que havíem sentit abans que, casualment, havia estudiat amb l’Arsenio a Rubí.
Després de dinar me’n vaig a l’Oficina del Peregrino per tramitar la Compostela. Mentre em guarden la cua, vaig a la botiga Ultreia per lligar el tema del trasllat de la bicicleta. Torno a l’alberg amb l’Ignacio i tots dos tornem a facturar la bicicleta. Quin pes m’he tret de sobra!! En aquest moment sóc un turista més de Santiago!!
La tarda continua amb el temps que hem tingut durant tot el matí o pitjor. El grup s’ha desfet. Em quedo amb l’Ignacio i anem a prendre una cervesa per fet temps i veure si venen els altres. S’han anat a l’alberg. Finalment, només ve al punt de trobada l’Antoni. Els informo que la darrera vegada hi havia anat a un mesón típic de pop i que està a les afores de Santiago. La meva vaga idea i el mal temps (continua plovent sense parar) fa que arribem xops a aquest indret. Podem tastar el pop a Feira després d’haver acabat el camí de Santiago! Després de sopar agafem un taxi per tornar a l’alberg. Cal arribar abans que tanquin les portes.